A balett alapok elsajátítása után kellő testtudattal kell rendelkezni ahhoz, hogy erőlködés nélkül hajtsuk végre a gyakorlatokat.
A fókusz ezentúl a bonyolultabb lépések, kombinációkra tevődik, de csupán akkor, ha az alapok maguktól, természetesen mennek.
A középhaladó balett oktatás komoly szintváltás a kezdő órák után, itt már nem csak arról van szó, hogy bezárjuk az ötödik pozciót rendesen, hanem hogy közben mi történik a központban, a vállnál, hol van a kar, hova néz a fej, s mindezt persze légiesen, kecsesen.
Addig nem érdemes szintet váltani, amíg bizonytalanok vagyunk egy-egy póznál. A középhaladó balett oktatás óráit is rúdgyakorlatokkal kezdik, a feladatsorok azonban összetettebbek, például hangsúlyváltás van egy feladaton belül. Aki külön-külön alaposan elsajátította a kint vagy bent hangsúlyt, a pózokat, annak nem fog gondot okozni ezek kombinálása.
Fontos szerephez jut az erős központ megtartása különösen a lépéskombinációknál, ahol meg kell tanulni szinte láthatatlanul áthelyezni a testúlyt valamelyik irányba.
A rúdgyakorlatok után következnek a középgyakorlatok, ahol általában bonyolultabb adagio és tendu kombinációkat kell elvégezni.
A tartási egyenetlenségek itt biztosan kiderülnek, érdemes azonnal korrigálni, hogy ne kelljen később libibókázni. A középhaladó balett oktatás során jellemzően megtanítják a könnyebb ugrásokat: kis allegrókat, batterie-ket, melyek az ugrásokat segítik.
Továbbá itt tanulják meg a pirouette előkészítését, illetve magát a forgást. Átlóban végezve pedig különböző ugrások és forgások zárják az órát.
Ezen a szinten már kellő öntudattal kell végezni a gyakorlatokat, a spicc automatikus, a láb rendesen nyújtva van, nem ülünk bele a pliébe, a vállak pedig feszesek. Izommemóriából kell dolgozni, hogy végre az esztétikus kivitelezésre lehessen figyelni.
A középhaladó balett oktatásban tulajdonképpen a tudás mélyítése, a technika finomítása zajlik, amikor a szilárd alapok elsajátítása után meg kell tanulni kecsesen táncolni.